Verkkosivujen tekeminen – Näin teet verkkosivustoja itse

Verkkosivustojen luominen vuonna 2020 on helpompaa kuin koskaan. Tässä oppaassa kerromme sinulle vaihe vaiheelta, mitä verkkosivuston tekeminen sisältää.

Verkkosivujen suunnittelu

Ennen verkkosivuston tekemistä kannattaa käyttää aikaa sen huolelliseen suunnitteluun. Mikä on verkkosivustojen tarkoitus? Ovatko nettisivut tehty yritykselle, yhdistykselle tai yhteisölle vai onko verkkosivuilla jokin muu tarkoitus? Yritysten ja muiden organisaatioiden verkkosivujen tarkoituksena on tarjota yrityksen asiakkaille kaikki heidän tarvitsemansa tieto.

Kotisivujen tekeminen

Nykyään useimmat verkkosivustot on rakennettu käyttämällä julkaisujärjestelmää, kuten WordPress. WordPressin avulla kuka tahansa voi rakentaa oman verkkosivustonsa, eikä sinun tarvitse osata ohjelmoida.

Useimmat web-isännät sisältävät asennusohjelman, jonka avulla WordPressin asentaminen verkkoisäntään on helppoa. Katso tästä web-hosting-vertailuvoittajan Zonerin ohjeet  WordPressin asentamiseen webhotelliin.

Nimen ja verkkotunnuksen valitseminen sivustolle

Kun aloitat verkkosivuston luomisen, nimen valitseminen on luultavasti hauskin (mutta ei välttämättä helpoin) osa koko prosessia.

Loppujen lopuksi sinulla on täydellinen vapaus nimen valinnassa. Voit kirjaimellisesti valita minkä tahansa nimen verkkosivustollesi niin kauan kuin verkkotunnus on edelleen käytettävissä.

Nimeä valitessasi voit käyttää verkkotunnushakua, jonka avulla saat  helposti ja nopeasti selville,  onko  verkkotunnus  vapaa ja varattavissa.

Jos verkkotunnuksen valitseminen vaikuttaa vaikealta, voit käyttää seuraavia muistisääntöjä nimen valinnassa:

  • Valitse ainutlaatuinen nimi, jota ei ole helppo sekoittaa olemassa olevaan sivustoon
  • Valitse nimi, joka on helppo muistaa (lyhyt nimi on parempi kuin pitkä)
  • Sisällytä verkkotunnukseen sivuston teema tai oma nimesi

Verkkopalvelimen ja verkkotunnuksen ostaminen

WordPress-verkkosivuston luominen ei ole mahdollista ilman omaa verkkotunnusta ja webhotellia. Pääsääntöisesti verkkotunnus ja web-hosting tulee aina hankkia samalta palveluntarjoajalta ja palveluntarjoajan valinta tulee tehdä webhotellin ominaisuuksien mukaan. Voit käyttää  web-  hosting-vertailua valitessasi webhotellia.

  1. Tilaa ensin webhotelli ja verkkotunnus esimerkiksi  Zonerilta
  2. Asenna WordPress verkkoisäntään
  3. Valitse WordPressin asetteluteema, josta pidät
  4. Aloita sisällön rakentaminen sivustolle

Julkaisujärjestelmän, kuten WordPressin, asentaminen on tehty helpoksi useimmille web-isäntäille. Kuvassa Zonerin verkkohotelli.

Verkkosivustot, joissa on julkaisujärjestelmä ilman ohjelmointikielten oppimista

Verkkojulkaisujärjestelmien päätarkoitus on tehdä  tekstin ja kuvien julkaisemisesta Internetissä mahdollisimman helppoa  . Uusien verkkosivujen luominen, päivittäminen ja muokkaaminen onnistuu helposti julkaisujärjestelmän avulla, pelkällä Wordin käyttökokemuksella. Samaa sivustoa voi kätevästi päivittää useampi henkilö, koska julkaisujärjestelmä varmistaa, että sivuston jokainen sivu näyttää yhtenäiseltä. Julkaisujärjestelmiä on useita, suosituimpia tällä hetkellä ovat  ilmaiset julkaisujärjestelmät  , kuten  WordPress,   Joomla  ja  Drupal. Ylivoimaisesti suosituin näistä on WordPress. Lue lisää ilmaisen julkaisujärjestelmän ja verkkosivustojen luomisohjelmien valitsemisesta . Markkinoilla on myös useita erilaisia ​​kotisivukoneita. Lue lisää  Kotisivukoneen  ohjeista.

Julkaisujärjestelmä valittu ja sitten asettelu

Voit valita sivuston ulkoasun erittäin laajasta valikoimasta. Internet on täynnä julkaisujärjestelmän sivupohjia eli teemoja. Parhaat julkaisujärjestelmän verkkosivupohjat ovat maksullisia, mutta on myös monia ilmaisia. Jopa maksulliset verkkosivustomallit ovat todella edullisia. Kustannusjärjestelmäteemoja ostettaessa tulee ulkoasun sopivuuden lisäksi kiinnittää huomiota teeman luomisessa käytettyihin tekniikoihin ja eri sivujen määrään. Lue lisää  parhaista WordPress-teemoista  Zonerin blogista.

Vaihtoehto valmiille teemalle on räätälöity teema. Useimmat digitaaliset toimistot tekevät asiakkailleen räätälöityjä teemoja, jotka voidaan yleensä väittää omakseen, jotta kukaan muu ei voi käyttää niitä muilla verkkosivuilla. Tällöin sivupohjan hinta on yleensä tuhansien eurojen luokkaa. Jos ei haittaa toista mahdollista nettisivua täsmälleen samalla ulkoasulla, teeman saa usein reilusti alle sadan hintaan. Verkkosivuston tekeminen julkaisujärjestelmällä valmiista sivupohjasta on  pienyrityksille todella sopiva tapa julkaista omia nettisivujaan Internetissä  . On olemassa useita erilaisia ​​julkaisujärjestelmiä, joista suosituimmat ovat ilmaisia.

WordPressin perusasetukset

Aseta osoiterakenne

On tärkeää valita sivuston osoiterakenne eli URL-rakenne heti sivuston rakentamisen alussa. Suositeltava asetus on “artikkelin nimen” mukainen osoiterakenne. Osoiterakennetta ei kannata muuttaa myöhemmin, ellet tiedä mitä on tekemässä, koska osoiterakenteen muutoksilla voi olla erittäin negatiivinen vaikutus sivuston hakukonenäkyvyyteen.

Aseta kotisivun asetukset

Valitse, näytetäänkö uusimmat artikkelit (dynaaminen sisältö) vai staattinen sivu sivuston etusivulla.

Artikkelit, sivut, lisäosat ja asettelun muokkaus

Sisältöä voidaan luoda WordPress-sivustolle sivujen ja artikkeleiden muodossa. Yleensä pienyritysten verkkosivustot voivat koostua vain sivuista, kun taas blogeissa on sisältöä artikkeleiden muodossa. Monilla sivustoilla on sekä staattisia sivuja että blogisivu, jonka alle ilmestyy uusia blogiartikkeleita.

  • Luo sivuiksi staattisia sivuja, kuten “yhteystiedot” ja “tietosuoja”.
  • Luo blogitekstejä artikkeleina
  • Teeman, logojen jne. ulkoasua voidaan muokata valitsemalla “muokata”
  • Lisäosien avulla sivustolle lisätään uusia ominaisuuksia ja toimintoja

WordPress-teeman muokkaus

WordPress-teeman ja ulkoasun perusmuokkaukset tehdään valitsemalla ulkonäkö -> muokkaa.

Muita tärkeitä sivuston ominaisuuksia

Yksinkertaisimpia blogeja lukuun ottamatta useimmat sivustot sisältävät yleensä tekstisisällön ja kuvien lisäksi erilaisia ​​ominaisuuksia ja toimintoja, kuten yhteydenottolomakkeen tai varauskalenterin. Esimerkiksi WordPress-julkaisujärjestelmässä eri teemat voivat sisältää jonkin verran erilaisia ​​ominaisuuksia, mutta yleensä tietyn ominaisuuden käyttöönotto edellyttää kyseisen ominaisuuden mahdollistavan laajennuksen asentamista. Esimerkiksi yhteydenottolomakkeen lisääminen WordPress-sivustolle on helppoa  Yhteystietolomake 7 -lisäosan  avulla.

Vierailijoiden seuranta/analytiikka

Sivuston kävijöiden seuranta ja analytiikka voidaan tehdä helposti luomalla sivustolle ilmainen  Google Analytics -tili  . Google Analytics -tilin luomisen jälkeen seurantakoodi on silti oltava asennettuna sivustolle. WordPress-sivustoille seurantakoodin asennus on helppoa analytics-lisäosan avulla.

Tietoturva

Avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmien, kuten WordPressin, tapauksessa kannattaa aina panostaa sivuston tietoturvaan. WordPressin kanssa on todella tärkeää, että sivusto käyttää teemaa ja laajennuksia ajan tasalla tietoturvalla. WordPress-sivuston tietoturvaa voidaan parantaa myös erilaisilla tietoturvalisäosilla, kuten Wordfence. Lisäksi käytössä oleva verkkoisäntä vaikuttaa suuresti tietoturvaan ja sivuston yleiseen luotettavuuteen. Saat parhaan toimintavarmuuden, kun investoit isännöintipalveluun, joka sisältää  WordPress-ylläpidon  .

Mikä tekee hyvän verkkosivuston?

Verkkosivuston tärkein ominaisuus on sen sisältö  . Ennen kuin julkaiset verkkosivuston, sinun tulee keksiä verkkosivustolle tärkeää ja mielenkiintoista sisältöä. Sivuston ulkonäkö, varsinkaan alussa, ei ole läheskään yhtä tärkeä kuin sisältö. Sisällön tuottamiseen kannattaa keskittyä enemmän kuin ulkoasun viimeistelyyn. Vierailijat tulevat sivustolle kuitenkin lukemaan siellä olevaa materiaalia, eivät katsomaan sen ulkonäköä ja logoa. Esimerkiksi käyttöoppaat ja erilaiset oppaat ovat hyödyllisiä muille surffaajille, samoin kuin ravintola-, elokuva- tai muut tuotearvostelut. Kotisivun sisällön tulee olla hauskaa tai hyödyllistä muille. Aluksi riittää muutama sivu, sillä sivustolle voidaan lisätä sisältöä myöhemmin.

Ennen sivujen tekemistä kannattaa googlettaa aiheeseen liittyvillä avainsanoilla. On hyvin todennäköistä, että vastaavia sivuja löytyy jo netistä. Jos olemassa olevalta verkkosivustolta puuttuu olennaisia ​​tietoja tai jos sitä ei enää päivitetä, voi olla hyödyllistä luoda uusia verkkosivustoja samasta aiheesta. Mutta jos kyseessä olevalla verkkosivustolla on kaikki tarvittavat tiedot ja suosittu foorumi, uuden verkkosivuston luominen ei välttämättä ole sen arvoista.

Yrityksen nettisivut

Yritysten kotisivut   on suunnattu yrityksen asiakkaille, jolloin asiakkaiden on helpompi ostaa yrityksen tuotteita tai palveluita. Nykyään on aina hyvä idea tehdä omat nettisivut yritykselle, sillä internet on yhä useammin potentiaalisen asiakkaan ensimmäinen ja siten tärkein yhteyspiste yritykseen.

Yrityksen verkkosivuilla voi olla muun muassa yhteystiedot, hinnasto, aukioloajat, ajankohtaiset tiedotteet tai uutiset, tarkemmat tiedot yrityksen tarjoamista palveluista tai tuotteista, avoimista työpaikoista tai esimerkiksi verkkokaupasta. Verkkosivuille kannattaa lisätä kaikki mahdollinen, mitä sekä vanhat että uudet yrityksen asiakkaat haluavat tietää yrityksestä. Liian selkeät, ilmoitusten kaltaiset kuvaukset kannattaa jättää yrityksen verkkosivuilta. On kannattavampaa keskittyä kertomaan faktatietoa yrityksestä, kuten kuinka kauan yritys on toiminut, mitä yritys tekee ja kuinka monta asiakasta yrityksellä on. Yrityksen nettisivut tulee aina pitää ajan tasalla , koska päivittämättömät verkkosivustot antavat yrityksestä huonon kuvan.

Nettisivuja   voi tehdä myös muista syistä kuin yritykselle, mutta ensin kannattaa pysähtyä miettimään, onko nettisivuille ylipäätään tarvetta. Jos haluat kertoa muille surffaajille itsestäsi ja harrastuksistasi, voi olla helpompi avata blogi kuin luoda oma verkkosivusto.

Blogin perustaminen

Blogi   on todellakin suosittu tapa pitää ystävät ja perheenjäsenet ajan tasalla omista toiminnoistaan. Blogin lukeminen ei vaadi rekisteröitymistä, kuten Facebook. Kaupallisiin tarkoituksiin luoduilla verkkosivuilla tulee aina olla ennalta harkittu kohderyhmä, sillä verkkosivujen tarkoitus on jakaa tietoa muiden kanssa. Mielenkiintoinen aihe houkuttelee verkkosivuille paljon kävijöitä, jotka palaavat myös lukemaan uusimmat artikkelit.

Yksityisten ihmisten nettisivujen kohderyhmänä voivat olla esimerkiksi tietyn tv-sarjan fanit, jotka saavat nettisivuilta tietoa sarjan näyttelijöistä ja juonenkäänteistä. Verkkosivustot ovat myös loistava tilaisuus tutustua muihin ihmisiin, joilla on samat kiinnostuksen kohteet.

Foorumin avulla sivustolle luodaan yhteisö, ja myöhemmin foorumi voi olla monien pääasiallinen syy palata sivuille. Tietyille lajeille, kuten jalkapallolle ja jääkiekolle, omistetuilla keskustelupalstoilla on Suomessa jo kymmeniä tuhansia käyttäjiä.

Verkkosivustoja voidaan myös julkaista kertomaan muille heidän omista kokemuksistaan ​​tietyistä tuotteista tai palveluista. Ostoaikeinen surffaaja voi saada enemmän hyödyllistä tietoa puolueettomilta sivuilta kuin tuotetta myyvän yrityksen verkkosivuilta.

Verkkosivujen tekeminen ammattilaisen toimesta

Verkkosivujen tekemisen hinnat  vaihtelevat maittain. Edullisimmat nettisivut ovat yleensä sellaisen henkilön tekemiä, joka tekee verkkosivuja lisätuloa varten tai ammattina valmiista sivupohjasta julkaisujärjestelmällä. Julkaisujärjestelmän etuna itse tehtyihin verkkosivuihin verrattuna on usein verkkosivuja tekevän henkilön tai yrityksen graafinen asiantuntemus sekä hakukoneoptimoinnin ja ohjelmointikielen osaaminen. Verkkosivuilla web-suunnittelun ammattilaisen työn laatu näkyy yleensä logossa ja muissa kuvissa sekä sivuston erilaisissa toiminnoissa, joista monia verkkosivuilla vieraileva voi käyttää hyväkseen.

Suurimmalla osalla verkkosivuja luovista ihmisistä tai yrityksistä on omilla verkkosivuillaan referensseinä muutama yritys, joille nettisivut on toteutettu. Näitä tarkastelemalla näet, millaisia ​​verkkosivustoja kyseinen yritys tekee. Tarjouspyyntö kannattaa lähettää mahdollisimman monelle eri sivuston tekijälle, sillä samalla saa käsityksen yleisestä hintatasosta. Tarjouspyynnössä tulee kertoa mahdollisimman tarkasti, millaisia ​​nettisivuja olet ajatellut ja mitä ominaisuuksia haluat sivustolle. Kalleimmat nettisivut tehdään täysin räätälöityinä yrityksen imagoa vastaaviksi. Kalliimpien nettisivujen tekemiseen voi liittyä useita tapaamisia jo ennen verkkosivuston tekemisen aloittamista sekä ammattivalokuvaajan käynti yrityksen toimistossa. Suurille yrityksille ja monille verkossa työskenteleville ihmisille sijoittaminen verkkosivuston tekemiseen yritykselle on pakollista ja kannattavaa  .

Tietoa ohjelmointikielistä

Verkkosivujen luominen ei vaadi koodaustaitoja. Kaikki verkkosivustot on kuitenkin rakennettu koodista, ja tämä on hyvä olla tietoinen.

Verkkosivustot on kirjoitettu HTML-kielellä

HTML eli HyperText Markup Language on helposti opittava, yksinkertainen ja avoimesti standardoitu kieli verkkosivustojen kuvaamiseen. HTML-kielen avulla verkkosivulle voidaan sisällyttää tavallisen tekstin lisäksi aiheeseen liittyviä kuvia ja havainnollistavia taulukoita. HTML-kielen tärkein ominaisuus on kuitenkin mahdollisuus lisätä linkki. Tämä helpottaa sivustolla liikkumista huomattavasti. HTML oli alun perin suunniteltu kuvaamaan verkkosivuston rakennetta, ei niinkään sen ulkoasun muokkaamiseen. Tätä tarkoitusta varten on kehitetty CSS, jonka avulla sivuston ulkoasu voidaan määritellä helpommin halutulla tavalla.

PHP-kieltä käytetään dynaamisilla verkkosivustoilla

PHP on skriptikieli, jota käytetään yhä enemmän erityisesti   dynaamisilla verkkosivustoilla  . PHP suoritetaan web-isännän palvelimella, joten se ei vaadi tukea vierailijan selaimelta. Aikaisempi ohjelmointikokemus edistää PHP:n nopeaa käyttöönottoa. Se on   joustava ja melko helppo kieli  . Useimmat   tietokantoja käyttävät verkkosivustot käyttävät PHP   :tä tietojen hakemiseen tietokannasta. Jotta ohjelmointi PHP-kielellä onnistuisi,   verkkoisännällä on oltava tuki sille  . PHP-tuki on yleensä selkeästi mainittu palveluntarjoajan verkkosivuilla. Klikkaamalla palveluntarjoajaa  verkkohotellivertailussa, voit nähdä, onko verkkoisännällä PHP-tuki. Palvelimen PHP-tuen voi myös helposti tarkistaa itse luomalla verkkosivustolle testi.php-tiedosto, joka sisältää koodinpätkän:

Kun testi.php-tiedosto on siirretty verkkohotelliin, tiedostoon on päästävä selaimella, esimerkiksi siirtymällä osoitteeseen www.webhotellivertailu2.fi/testi.php. Tässä tapauksessa näemme, onko web-isännällä PHP-tukea vai ei. Jos selain näyttää vain tekstin “Onko verkkoisännällä PHP-tuki?” Web-isännän palvelimella on PHP-tuki. Jos tukea ei ole, palvelin tarjoaa vierailijalle tiedoston tallennettavaksi tai näyttää koko PHP-koodinpätkän vierailijan selaimelle. Kannattaa tarkistaa webhotellin palvelimen PHP-version yhteensopivuus verkkosivulla käytetyn skriptin kanssa.

FAQ

Onko verkkosivujen tekeminen helppoa itse?

Nykyaikaisilla julkaisujärjestelmillä, kuten WordPress ja kotisivumoottorit, kuka tahansa voi tehdä kotisivun helposti.

Mitä verkkosivuston luomiseen vaaditaan?

Verkkosivuston luomiseen tarvitset verkkotunnuksen ja verkkoisännän.

Milloin nettisivut kannattaa tehdä itse?

Verkkosivusto kannattaa tehdä itse, kun kyseessä on blogi tai yksinkertainen nettisivu pienelle yritykselle.